Oplæg 6: Test i folkeskolen

Ved K Kousholt
Lørdag d. 2. november 2019 kl. 15.00

Oplægget vil handle om mulige teoretiske tilgange til udforskning af test og deres betydninger for børns skoleliv. Der vil blive eksemplificeret med testforskning, der undersøger test fra børnenes perspektiver og som del af et mangfoldigt og flertydigt hverdagsliv. Med dette udgangspunkt diskuteres mulige teoretiske integrationer med hvilke andre aspekter ved testning søges grebet. Dette være sig Roland Barthes mytebegreb, Bachtins latterteori og Sartres tidsfænomenologi med henblik på at lægge op til en diskussion om mulighederne ved teoridannelse, der søger at følge empiriens forgreninger og samtidig være metodologisk konsistent. 

Oplæg 4: Uddannelse og undervisning i konkurrencesamfundet. Almen psykologiske overvejelser

Ved Thorstein Grøver og Holger Forman
Lørdag d. 2. november 2019 kl. 11.00

Opplegget vil ta for seg en todelt diskusjon av kunnskapstilegnelse under konkurransestatens betingelser: på den ene siden i folkeskolen, og på den annen side på universitetene. Det vil undersøkes hvordan konkurransestaten legger til rette for særlige former for læringsvirksomhet i institusjonene, og hvordan dette påvirker kandidatenes opplevelse av mening og anerkjennelse. Til sist vil oppleggsholderne åpne for spørsmålet om hvilke muligheter og begrensninger som ligger i å bruke virksomhetsteorien til disse spørsmålene.

Oplæg 3: Et nedslag i den historiske udvikling af de specialpædagogiske institutioner i Danmark – I spændingsfeltet imellem Nødbørnehaver og mangfoldige (inkluderende) læringsmiljøer

Ved Lars Bang Jensen og John Bertelsen
Lørdag d. 2. november 2019 kl. 9.30

I dette oplæg ønsker vi via specifikke nedslag i den historiske og nutidige udvikling af de specialpædagogiske institutioner at rette blikket mod spændingsfeltet imellem det normale barn og det abnormale barn. Vi er optaget af hvordan staten, amterne/regioner, kommunerne og institutionerne har håndteret denne sortering, diagnosticering og segregering. Endvidere vil vi skitsere specialpædagogikkens aktuelle vilkår i Danmark 2019, og hvordan lærere og pædagoger praktisk håndterer børn/elever med specielle behov..

Oplæg 1: En dansk tolkning af virksomhedsteori

Ved Jens Mammen & Niels Engelsted
Fredag d. 1. november 2019 kl. 19.30

I oplægget vil vifortsætte ud af virksomhedsteoriens motorvej med to spor, som Niels talte om på Virksomhedskonferencen for 30 år siden. 
På en måde har vi ikke beskæftiget os med andet siden, omend på hver sin måde. 
Først vil Niels fortælle, hvordan tanken fra dengang har været grundlæggende for hans almenpsykologi, og hvordan dette arbejde forbinder til Jens.  
Dernæst vil Jens i forlængelse heraf fortælle, hvordan han ad de to spor har formået at kombinere sin almenpsykologi med en ny matematisk forståelse.

Vedlagt er foruden Niels’ oprindelige motorvejsartikel,  
General Psychology Walks Again, der opsummerer af Niels’ arbejde, 
og A Grammar of Praxis, der opsummerer Jens’ arbejde.”

Nyt om Nordic Iscar i Trondheim

Så er der nyt fra Nordic Iscar i Trondheim den 18.-20. juni 2019:

Here comes a reminder of the Nordic ISCAR conference in Trondheim 18.-20. June, 2019, titled Research and practices within and across boundaries

See webpage for the conference at the following link: https://www.ntnu.edu/web/nordic-iscar/home

The deadline for the submission of abstracts is now extended to 31. January, 2019.  

Important dates

17 Sept 2018: Submission starts

31 Jan 2019: Submission ends

15 Sept 2018: Registration starts

28 Feb 2019: Review results announced

26 Apr 2019: Presentation times announced

30 Apr 2019: Registration deadline

We really hope that you will attend the conference, and also present your recent research!

It is possible to present papers and posters and also to arrange for paper presentations in a symposium (see submission at the webpage).

We hope to meet you in lovely Trondheim next summer!

Kind regards from

May Britt

coordinator Nordic and Baltic countries